Matematika
középszintű írásbeli vizsga.
Általános
szabályok
ˇ
Az írásbeli vizsgán a vizsgázóknak egy
központi feladatsort kell megoldaniuk.
ˇ
A vizsgázó az I. (45 perc) és a II. (135
perc) feladatlapon belül a rendelkezésére álló időt tetszése szerint oszthatja
meg az egyes feladatok között és megoldásuk sorrendjét is meghatározhatja.
ˇ
A vizsgázó először az I. feladatlapot oldja
meg. A vizsgadolgozatokat a 45 perc leteltével a felügyelő tanár összegyűjti.
Ezután kerülhet sor a II. feladatlap kiosztására és megoldására.
ˇ
Vizsgázónként megengedett segédeszközök:
függvénytáblázat (egyidejűleg akár többféle is), szöveges adatok tárolására és
megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép, körző, vonalzó, szögmérő,
melyekről a vizsgázó gondoskodik. Ezeket az eszközöket a vizsgázók a vizsga
során egymás között nem cserélhetik.
Az
írásbeli feladatlap formai jellemzői:
A feladatsor két, jól elkülönülő
feladatlapból áll.
Az I. feladatlap 10-12 feladatot tartalmaz,
amely az alapfogalmak, definíciók, egyszerű összefüggések ismeretét hivatott
ellenőrizni. Ebben a feladatlapban előfordulhat néhány igaz-hamis állítást
tartalmazó vagy egyszerű feleletválasztós feladat is, de a feladatok többsége
nyílt végű. Az első feladatlap megoldására 45 perc áll rendelkezésre, vagyis
ezen idő eltelte után e feladatok megoldására nincs tovább mód.
A II. feladatlap megoldási időtartama 135
perc. Ez további két részre oszlik, melynek megoldása folyamatos, az adott időn
belül nem korlátozott.
A II/A rész három, egyenként 9-14 pontos
feladatot tartalmaz. A feladatok egy vagy több kérdésből állnak.
A II/B rész három, egyenként 17 pontos
feladatot tartalmaz, amelyből a vizsgázó választása szerint kettőt kell
megoldani, és csak ez a kettő értékelhető. A feladatok a középszintű
követelmények keretein belül összetett feladatok, általában több témakört is
érintenek és több részkérdésből állnak.
A II. feladatlap megoldására fordított időt
a vizsgázó szabadon használhatja fel.
Az
írásbeli feladatlap tartalmi jellemzői
A
feladatsor összeállításakor az alábbi tartalmi arányok az irányadók:
|
Feladatsor tartalmi arányai |
|
1. |
Gondolkodási módszerek, halmazok (logika,
kombinatorika, gráfok) |
20% |
2. |
Aritmetika, algebra, számelmélet |
25% |
3. |
Függvények, az analízis elemei |
15% |
4. |
Geometria, koordinátageometria, trigonometria |
25% |
5. |
Valószínűségszámítás, statisztika |
15% |
|
Összesen: |
100% |
Ezek az arányok természetesen csak
hozzávetőlegesek lehetnek, hiszen a feladatok egy jelentős része több témakörbe
is besorolható, összetett ismeretkörre épül, továbbá a feladatsor választható
feladatokat tartalmazó részei miatt az egyes vizsgázók számára - a
választásaiktól függően - az arányok eltolódhatnak. Az első témakörbe tartozik
a feladatoknak minden olyan részeleme, amely a szöveg matematikai nyelvre való
lefordítását, matematikai modell megalkotását igényeli. A feladatsor
feladatainak 30-50%-a szöveges, a hétköznapi élethelyzetekhez kapcsolódó, esetenként
egyszerű modellalkotást igénylő feladat.
Az
írásbeli feladatlap értékelése
Az írásbeli vizsgadolgozatokat a szaktanár
javítja és értékeli. Az értékelés központi javítási-értékelési útmutató alapján
történik. A javítási-értékelési útmutató tartalmazza a feladatok részletes
megoldását, esetenként több változatot is, valamint az egyes megoldási
lépésekre adható részpontszámokat. A középszintű feladatlap II/B részében
kitűzött 3 feladat közül csak 2 feladat megoldása értékelhető. A vizsgázónak az
erre a célra szolgáló négyzetben meg kell jelölnie annak a feladatnak a
sorszámát, melynek értékelése nem fog beszámítani az összpontszámába.
Ezt a felügyelő tanárnak a vizsgadolgozat beszedésekor ellenőriznie kell.
Amennyiben ez nem történt meg, és a választás ténye a dolgozatból sem derül ki
egyértelműen, akkor a nem értékelendő feladat automatikusan a kitűzött sorrend
szerinti utolsó feladat lesz.
Azok a tanulók, akiknek az
írásbeli vizsgájuk sikertelen (nem érték el az elégséges szintet jelentő
25%-ot), de az írásbeli vizsgapontszám 12%-át elérték, szóbeli
vizsgán javíthatnak.
2017.
évtől változások léptek életbe:
A korábbi szabályozáshoz képest a középszinten
megkövetelt ismeretek nem haladják meg jelentősen az eddigieket (a gráfok és a
statisztika-valószínűség témakörében jelenik meg néhány új követelmény).
A középszintű írásbeli vizsgarész II. részében,
illetve az emelt szintű írásbeli vizsgarész II. részében a feladatoknak több
részkérdésből kell állniuk az új vizsgaleírás szerint, mivel az elmúlt évek
feladatsorainak elemzése azt mutatta, hogy a diákok számára nagyon hátrányos a
10-16 pontos, részkérdéseket nem tartalmazó feladatok kitűzése
Lásd még: |
http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/2016/10/19/matematika_erettsegi_2017_valtozasok_VLC3HA |
|
|
Vizsgakövetelmények: |
|
Vizsga leírása: |