Tájékoztató a 10. évfolyam matematika szóbeli vizsgájához
Diákjaink minden évben a 10. évfolyam során matematikából szóbeli vizsgát tesznek. Hagyományaink szerint a vizsga a téli szünet után még az első félév vége előtt lesz megtartva az évfolyamfelelős által elkészített beosztás szerint.
A vizsga célja:
ˇ A gimnáziumi tananyag alapjainak számonkérése által a tanulók szembesítése saját tudásukkal.
ˇ Vizsgázási rutin megszerzése, gyarapítása.
ˇ A tanulók felismerhessék azt, hogy a tanulásba fektetett energia mennyit kamatozik. Ezáltal a tanulási módszerük hatékonyságáról is kapnak visszajelzést.
A vizsgáztatás módja:
ˇ A vizsgán egy tételt, egy fogalmat (definíció) és egy feladatot kell kidolgozni, és szóban ismertetni a vizsgabizottság előtt.
ˇ A bizottság tagjai: a szaktanárok és az évfolyamfelelős.
ˇ Felkészülési idő minimum 30 perc, a felelet időtartama maximum 10 perc.
ˇ A felkészüléshez az eszközök egy részét (négyzethálós papír és példatárak) az iskola biztosítja.
ˇ A diák feladata gondoskodni a további szükséges eszközökről. (íróeszközök, körző, vonalzó, számológép)
A definíció kidolgozása általában 3 részből álljon:
1) A szóbeli meghatározás.
2) A definíció leírása matematikai formulával.
3) A fogalom illusztrálása egy konkrét példával.
A tétel kidolgozása általában szintén 3 részből áll:
1) Az állítás kimondása szavakkal.
2) Az állítás kimondása matematikai formulával.
3) A tétel alkalmazhatósága egy konkrét példával.
A vizsgára kitűzött feladatok a tankönyvekből és a példatárakból lesznek kiválasztva.
A vizsga az érettségire való felkészülés egyik fontos állomása. Ezt követi majd a 12. évfolyamon leteendő kis-érettségi.
A vizsgára kitűzött tételek és fogalmakat az alábbi táblázat tartalmazza. Természetesen az adott tanévben lehetséges változás.
A vizsgára kitűzött tételek és fogalmak
Tételre utaló megnevezés |
Fogalomra utaló megnevezés |
||
1. |
1. |
||
2. |
2. |
||
3. |
Háromszög belső és külső szögeinek összege |
3. |
|
4. |
4. |
||
5. |
5. |
||
6. |
6. |
Legnagyobb közös osztó, legkisebb közös többszörös. |
|
7. |
A háromszögek belső szögfelezői egy pontban metszik egymást. |
7. |
|
8. |
8. |
||
9. |
9. |
||
10. |
10. |
||
11. |
11. |
||
12. |
12. |
||
13. |
13. |
||
14. |
Háromszögek egybevágóságának alapesetei. |
14. |
|
15. |
A skatulya elv. |
15. |
|
16. |
16. |
||
17. |
17. |
Módusz, medián. |
|
18. |
A másodfokú egyenlet gyökeinek és együtthatóinak kapcsolata. |
18. |
|
19. |
19. |
||
20. |
20. |
||
21. |
21. |
Másodfokú egyenlet gyöktényezős alakja. |
|
22. |
22. |
Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál
Gimnázium
matematika tanárainak munkaközössége