Immár 2. éve, hogy az ELTE tanítóképző Főiskola másod és negyedéves hallgatói iskolánkban töltik 10 hetes hospitálási illetve szakmai, módszertani gyakorlatukat. Ebben a félévben minden hétfőn a hallgatók egy órán vesznek részt az első és a negyedik évfolyamon, melyet komoly óraelemzés követ. Péntekenként hosszas tanítói előkészülettel, a negyedikeseknél próbálhatják ki magukat a leendő tanítók. Reméljük, hogy így mi is hozzájárulunk ahhoz, hogy a leendő pedagógusok megfelelő tapasztalatokkal kezdjék pályájukat!
A hallgatók véleménye:
Tapasztalataim az iskoláról, az osztályról és a tanulókról
Minden hét első napján, első órán a Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium 4.z osztályában hospitáltam. Az iskola fontosnak tartja, hogy ugyanolyan figyelmet kapjanak a különböző képességű, problémás gyerekek is, felelősséget érezzenek embertársaik és környezetük iránt, sikerélményeik legyenek, és jól érezzék magukat azok, akik ide járnak.
Hétfőnként Molnár Andrea tanítónő osztályába, a 4.z-be jártam, ahol sok minden jót megtapasztalhattam. Az osztály létszáma 29 fő, ebből 10 fiú és 19 lány. Egy kislány magántanuló lett ettől a szeptembertől. A közösséghez inkább csatlakoztak gyerekek, csak egy esetben ment el egy tanuló, az is költözés miatt. A tanulók nagyon jó képességűek, 12 nebuló volt kitűnő, legfeljebb egykét négyessel fejezték be a tavalyi évet. Mindenki kapott dicséretet valamilyen tantárgyból. A Nemzeti Tankönyvkiadó könyveiből tanulnak, matematikából pedig C. Neményi Eszter tankönyvét használják. Néhányan hangszeren is játszanak, és nagyon szeretik a focit.
Az osztály nagyon ragaszkodik tanítójához, ami nem is csoda, hiszen remek tanárt ismerhettem meg benne, aki az osztályának él, és élményközpontú tanításra törekszik. Tegezik egymást vagy, ha szükséges, a tanító keresztnevükön szólítja diákjait. De talán ez érthető is. Az órák általában vidáman telnek el, mozgalmasak, lendületesek. Egyáltalán nem unalmasak, inkább játékos feladatok vannak és a gyerekek többsége már korán reggel is aktívan részt vesz az órán. Az osztály minden tagja egy külön egyéniség, színfoltok, akik képesek tolerálni, elfogadni egymást, segíteni a másiknak. A gyerekek örömmel és vidáman érkeznek be reggelente az iskolába.
Mindenképpen magammal viszem azt a sok ötletet, amit láttam az órákon. Először is a hétvégék eseményeinek megbeszélésére elég 5 percet szánni az órából, és máris kibeszélhetik magukból a gyerekek az élményeiket. Aztán a különböző csoportalakításra, párok választására való lehetőségek sokszínűsége is remek. Pl.: kerülj valakivel szemkontaktusba, vagy aki kitalálja a rajzodat, mutogatásodat, körülírásodat az lesz a párod. A ráhangoló, figyelemfelkeltő játékok is fantasztikusak voltak. Örültem, hogy én is részt vehettem bennük. Pl.: az eső imitálás vagy a medvejárás, vagy a hétvégék elmesélésének különböző változatai. Remek órákat láttam és sajnálom, hogy anno nekem nem voltak ilyen élményeim. A tanító odaadása és szeretete az osztály iránt figyelemre és tiszteletre méltó. Fantasztikus órákon vehettem részt és ezek az élmények örökre megmaradnak számomra.
Készítette: Blatniczky Lídia
Tapasztalataim a hospitálások alapján
Andi néni nagyon humánus, emberi, szeretetteljes személyiség. Egyértelműen a gyerekekért van, mindenben támogatja őket, és rengeteg figyelmet fordít rájuk. A feladatai egyszerűségében nagyszerűek. A diákjai egymással is türelmesek, megértőek. Ez nagy dolog, hogy a tanító ezt el tudta érni 4 év alatt. Mindenki egyéni tehetségét igyekszik kihangsúlyozni a pedagógus. Nem szid, sosincs nála negatív elmarasztalás. Órái összeszedettek, az irányítás a kezében van, de nagyon demokratikus, partnereknek tekinti agyerekeket. Az órák hangulata oldott, laza. A gyerekek vidámak, szívesen jönnek iskolába és vesznek részt a tanítási órákon. Nincs feszültség vagy rossz szájíz. Mindenki együtt dolgozik, egymást támogatva, segítve. Mint kiderült a tanító a szülőkkel is jó viszonyt ápol, a szülői értekezleteken ugyanúgy körbeülteti őket, mint a gyerekeket, és így beszélgetnek. A szülőkkel való jó viszony nagyon fontos a gyerekek eredményes fejlődése érdekében.
Saci néni nagyon kedves és szereti a diákjait. Ez kiderült abból az egy órából, amin részt vettünk. Első osztályban egyértelműen a frontális osztálymunka a jellemző, velük még csoportos vagy páros munkát nem lehet egykönnyen végeztetni. A kis elsősök nagyon lelkesek voltak, és hallgattak a tanító nénire. Saci néni is nagyon jól felépítette az óráját. A Maci rávezetés nagyon találó volt az M betű bevezetésére.
Készítette: Keller Ivett