Legfontosabb fejlesztéseink a 2009-2012-ig tartó időszakban a következők voltak:
- 1. Madárbarát iskola
- 2. Pedagógus továbbképzés
- 3. Környezeti nevelési módszertani útmutató könyv
- 4. Beagle projekt
- 5. FA – Projekthét
- 6. Tematikus kirándulások
1. Madárbarát iskola: madárbarát iskolakert és madárcsengő
2009 tavaszán megálmodtuk, majd létrehoztuk, s folyamatosan fenntartjuk.
A XI. kerületi Önkormányzat és a MME segítségével 2009. őszén 13 új madárodút, itatót és etetőket helyeztünk ki az iskolakertbe.
Télen rendszeresen etetünk, egész évben itatunk, vezetjük a madármegfigyelési naplót.
Ősszel karbantartjuk, kitakarítjuk az odúkat és munkánk jutalmául a tavaszi költésellenőrzések során egy futó pillantást vethetünk az odú mélyén lapító fiókákra is!
2009 őszétől elindult a „Hónap madara…” projektünk is. Azóta is minden szerdán, havonta változó madárdal-csengő jelzi a tanórák elejét és végét az iskolában. Színes fényképek, mesék, leírások vannak a folyosói faliújságokon, hogy tudja mindenki, abban a hónapban melyik madár énekét hallja a hét közepén.
2. Környezeti nevelési pedagógus továbbképzés
2010.március-április
Tanártovábbképzést szerveztünk és tartottunk meg 2 részben:
- Szakmai délután iskolánkban, ahol áttekintést kaptak az érdeklődők a nálunk zajló környezettudatos nevelési programról, mely a 6-18 éves korosztály számára készült. Az előadásokat beszélgetéssel zártuk, így kötetlen formában is mód nyílt a tapasztalatcserére.
Bővebben lásd: „Madarak és PET-palackok az iskolában”- Greenfo cikk a szakmai délutánról
- 2 napos ökológiai terepgyakorlat Pénzesgyőrben, ahol a 9. évfolyam számára kidolgozott élményközpontú tanulási folyamatot teljes folyamatában mutattuk meg a résztvevő tanároknak, hogy saját élményeket, tapasztalatokat szerezhessenek, átélhessék a szabad ég alatt tanulás ezer örömét, titkát, ötleteket meríthessenek munkájukhoz.
Bővebben lásd: Tanár-terepgyakorlat beszámoló
3. Környezeti nevelési módszertani kézikönyv
2010. szeptemberében TÁMOP program keretében módszertani kézikönyvet írtunk meg
„Komplex természettudományos és környezettudatos nevelés” címmel, melyben gimnáziumunk legfontosabb környezeti nevelési színtereit, eseményeit mutattuk be, úgy mint:
- Szelektív hulladékgyűjtés,
- Madárdalos szerdák, madárbarát iskolakert,
- Témahónap a Víz Napjától a Föld Napjáig,
- Terepgyakorlatok – élményközpontú tanulás a szabad ég alatt.
4. Beagle projekt
2010. tavasztól őszig
Hatodikosokkal a nemzetközi Beagle projectbe kapcsolódtunk be, ami a biodiverzitást vizsgálta egy szabadon választott és a gyerekek által „örökbe fogadott” fa életén keresztül. A gyerekek választott hársfájukon fenológiai és ökológiai megfigyeléseket végeztek, fotókat készítettek, s ezeket a project honlapján rögzítették.
5. „Fák” – témahét
2011.október, 1-6. osztályok részvételével
A témahét a fákkal kapcsolatos rengeteg ismeretet járta körül délelötti és délutáni, ismeretterjesztő kísérletezős és művészeti programokkal. Ezek egy része a szülők számára is nyitott volt, mint például a „Gyümölcsmustra”.
A témahetet egy nagy közös pilisszentkereszti kirándulás összegezte, ahol a hatodikosok vezetésével a csapatokra osztott gyerekek erdei állomásokon tovább bővíthették tudásukat a fákról, illetve a témával kapcsolatos játékokat játszhattak, mesét hallgattak.
Fotók az iskola honlapján, a Galériában
6. Tematikus kirándulások
A túraszakkörök kínálatát bővítettük az alábbiakkal:
- Nemzeti Park látogatások: Kétszer jártunk a Hortobágyi Nemzeti Parkban darulesen, egyszer a Körös-Maros Nemzeti parkban túzoktúrán.
- 2010. vörösvércseles a Parlamentnél és az iskola környékén
Iskolánk közelében több helyen is fészkelnek vörös vércsék (Bánk bán utca, Móricz Zsigmond körtér), e fészkeket figyeltük, a vörös vércsék, s fiókáik életét nyomon követtük.
- Mesés-természetismereti kirándulásokra vittük az 1. osztályt:
2010. őszén a solymári Rózsika-forrás környékén egy mesebeli szarka, Csoki kalandjait követve szemügyre vettünk, megcsodáltunk mindent, amit az erdőben, patakparton, réten találtunk, s a gyerekeket érdekelte.
2011. áprilisában a Csiki-hegyekben játékos sétánk során megismerkedtünk egy nappali pávaszem, Pöndör hétköznapjaival, kalandjaival, s még sok más, az erdőben, sziklagyepekben éppen akkor virító, mászó, repülő, daloló lényekkel.
Fotók az iskola honlapján, a Galériában
Gál Ildikó