Iskolánkban már közel 21 éves múltja van az ökoiskolai tevékenységeknek.
1993-tól a Környezetvédelmi Minisztérium programja alapján a KOKOSZ Természet- és Környezetvédelmi Oktatóközpontjaként működünk.
Tevékenységünk és további terveink elismeréseként 2009. áprilisában elnyertük az Ökoiskola címet.
Legfontosabb környezeti nevelési színtereink, eseményeink:
- 1. Szelektív hulladékgyűjtés
- 2. Túraszakkörök
- 3. Békamentés
- 4. Témahónap a Víz Napjától a Föld Napjáig
- 5. Erdei iskolák
- 6. Terepgyakorlatok – élményközpontú tanulás a szabad ég alatt.
1. Szelektív hulladékgyűjtés
Műanyag palackok gyűjtése
A műanyag palackok szelektív gyűjtése mindennapos elfoglaltságot ad, ezáltal sokkal hatékonyabban kifejti környezeti nevelő hatását. Az osztályokban található gyűjtőedényeket a hetesek ürítik a folyosón elhelyezett gyűjtőedényekbe, hetente egyszer.
A folyosón elhelyezett gyűjtőedények ürítését mindig más osztályokból szervezett csapattal végezzük, így mindenki részt vesz a szelektív gyűjtésben.
Az összes gyűjtőedényből végül is a biciklitárolóban levő gyűjtőedényekbe kerülnek a palackok, itt történik laposra taposásuk és bezsákolásuk. Ezután egy bevásárlókocsi segítségével elszállítjuk a zsákokat a közeli hulladékudvarba. Egy héten átlagosan két, 60 literes zsák telik meg összetaposott műanyagpalackokkal.
Elemek gyűjtése
Az elemgyűjtő tároló a bejáratnál van elhelyezve, szülők, diákok és és az iskola teljes személyzete egyaránt igénybe veszik, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. viszi el a szárazelemeket, ha telefonálunk, hogy megtelt a gyűjtő.
2. Túraszakkörök
Két túraszakkör működik az iskolánkban, mindkettő nyitott a családok minden tagja felé. A kirándulások havonta vannak, általában egy naposak. Az alsósok számára Dr. Bálint Szabóné Szabó Sarolta vezeti a túrát, a felsősök és gimnazisták Gál Ildikóval és Szerencsy Nórával mennek a természetbe.
3. Békamentés
Évente ismétlődő tavaszi programunk, melyre az egész iskolából jöhetnek a diákok.
4. Témahónap a Víz napjától a Föld napjáig (március 22 – április 22.)
Az időpont megválasztásával minden évben szeretnénk felhívni a figyelmet erre a két környezet- és természetvédelmi szempontból jeles napra.
Alapelvünk, hogy a témahónap alanyául olyan híres embert választunk, aki:
- sokoldalú, színes személyiség, s így munkássága többféle tanóra keretébe beilleszthető
- szoros kapcsolatban, harmóniában él a természettel, más élőlényekkel, s ezt meg is fogalmazza
- izgalmas életútjával a diákokat gondolkodásra, kutakodásra serkenti
- példaképül állítható a kamaszok elé.
Néhány példa a hírességek közül, akikkel foglalkoztunk: Friedensreich Hundertwasser, Albert Schweitzer, Kós Károly. A témahónap 4 kitüntetett napján (pl. péntekenként) az adott tantárgyak óráin a híresség életével, munkásságával, általa felvetett problémákkal foglalkozunk.
A diákok a projekt alatt folyamatosan „témanaplót” vezetnek és összegzésként albumot vagy egyéb alkotást készítenek.
Résztvevők:
- Diákok: 6 - 11. évfolyam
Tanárok, tantárgyak: magyar, történelem, angol, német, matematika, biológia, földrajz, etika, osztályfőnöki óra.
Figyelemfelkeltő eszközeink:
- A projekt-napokon faliújság fogadja az iskolába lépőket. Ennek tartalma kapcsolódik az aznap feldolgozott témákhoz.
- A tematikus-napokon a projektben résztvevő tanárok saját kezűleg festett pólót viselnek.
- A honlapon is beszámolunk az eseményekről.
5. Erdei iskolák
Az 1-6 évfolyam évente megy 3-5 napos erdei iskolába. Itt szakmai, művészeti és sport tevékenységet folytatnak, sokat tanulnak a természetben, kirándulnak és játszanak. Néhány helyszín, ahol az utóbbi években megfordultak diákjaink: Balatonmáriafürdő, Szentendre, Orfü, Egyházaskozár.
6. Terepgyakorlatok - élményközpontú tanulás a szabad ég alatt
1995 óta minden évben 6 terepgyakorlatot vezetünk, a 8. évfolyam májusban Bugacon, a Kiskunsági Nemzeti Parkban ökológia, a 9. évfolyam szeptemberben a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkhoz tartozó Pénzesgyőrben, (Magas-Bakony) szintén ökológia terepgyakorlaton vesz részt.
Földrajzból a 9. évfolyam tananyaga a természetföldrajz, biológiából pedig környezetvédelemmel foglalkozunk. Ezek a tartalmak a 10. évben áprilisban a Börzsönyben (Duna-Ipoly N.P.) megrendezendő természetföldrajzi-környezetvédelmi terepgyakorlaton kerülnek sorra.
A terepgyakorlatok 2,5 naposak, szerda délutántól péntek estig tartanak.
A terepgyakorlatok szerepe, célja az elmélet és gyakorlat egységének megteremtése:
- a tanórákon tanult fogalmak, jelenségek megtapasztalása, felfedezése, kézzel foghatóvá tétele (tananyaghoz igazodó tematika)
- egyszerű terepi vizsgálómódszerek, mérések, megfigyelések végzése
- a fajismeret fejlesztése
- a növénytársulások típusainak megismerése
Mindez eredményezi a terület pontos, sokoldalú (biológiai, geológiai, földrajzi, néprajzi) megismerését.
A diákok gyakorolják az egészséges, fenntartható életmód normáit:
- egyszerű, olcsó szálláshelyeket választunk
- magunk főzünk
- magunk takarítunk magunk után
- Pénzesgyőri Pangea Szálláshely – a fenntartható ökogazdaság szép példája.
Nagyon sok vizsgálat és tapasztalat mutatta meg, hogy csak az ismeretek átadására koncentráló módszerekkel nem lehet eredményes környezeti nevelést művelni. Akkor érhetünk el komolyabb eredményt, ha a racionális, intellektuális megközelítés mellett az érzelmeket, a gyermekek lelkét is mozgósítjuk, és saját tapasztalatokat, élményeket is szerezhetnek.