ÖKOISKOLAI beszámoló
2013-14. tanév
Összeállította: Dunayné Limbek Andrea
1. Terepgyakorlatok:
a) Pénzesgyőr – Hetzl Andrea beszámolója
(kísérnek: Hetzl Andrea, Dunayné Limbek Andrea, Bíró Barbara, )
2013. szeptember 25-26-ig a 9.a, október 2-4-ig a 9.b osztály vett részt ökológiai-botanikai terepgyakorlaton Pénzesgyőrben. Az idő szokatlanul hideg volt, de ennek ellenére alapvetően jól sikerült mindkét terepgyakorlat. Az idei évben egy kicsit módosítottunk a megszokott programokon.
Az 1. nap érkezés, kipakolás, vacsora után a gyerekeket csoportokra osztottuk és egy feladatlap segítségével felfedezték magát a Pangea házat. 22 órától éjszakai túrára vittük őket.
A 2. napon délelőtt az osztály egyik felével a Som-hegy alján ökológiai alapfogalmakkal ismerkedtük, az erdő természetességét vizsgáltuk, a fák életkorát határoztuk meg. Az osztály másik felével a kerteskői szurdokba kirándultunk, közben különböző növénytársulásokkal és növényfajokkal ismerkedtünk. Ebéd után, délután ugyanez volt a program, a két csoporttal természetesen helyszínt váltva.
A 3. napon délelőtt rendbe raktuk magunk után a házat, majd busszal beutaztunk Zircre, ahol szakvezetés kíséretében megnéztük a Bakony Múzeum természettudományi kiállítását, majd a gyerekek csoportokban feladatlapot töltöttek ki a látottakkal és az elhangzottakkal kapcsolatban. Az előadások érdekesek voltak, a múzeum anyaga színvonalas, ezért szerintem érdemes a továbbiakban is beépíteni ezt a programot. A múzeum után tettünk még egy sétát a zirci arborétumban, ami viszont a látnivalókhoz képest viszonylag drága, ezért el kell gondolkodni azon, hogy szeretnénk-e jövőben is vagy sem.
b) Bugac - Hetzl Andrea és Dunayné Limbek Andrea beszámolója
Az idén a kötelezően bevezetendő kerettanterv miatt egyszerre két évfolyamot kellett Bugacra vinnünk, ezért teljes évfolyamokkal mentünk a terepgyakorlatra. 2014. május 14-16-ig a 8. évfolyam, május 21-23-ig a 7. évfolyam vett részt terepgyakorlaton Bugacon. Ennek a terepgyakorlatnak is módosítottuk a programját, mert a korábbi rossz tapasztalatok után új szálláshelyen, Soltvadkerten, a XI. kerület nyári táborában szálltunk meg. A szállás tökéletesen megfelel a céljainknak, kulturált, tiszta, jól főznek, ezért érdemes továbbra is ebben gondolkodnunk.
A 8. évfolyam terepgyakorlata alatt sajnos végég esett az eső és hideg volt, így az eredetileg tervezett programok többsége meghiúsult. Szerencsére nem csak a rossz idő miatt volt különleges a 8. évfolyam bugaci terepgyakorlata, hanem azért is, mert Nagy Gabi és Sík Margó közreműködésével az idegen nyelvet is becsempésztük a biológia mellé. Az idegen nyelvi feladatokat és a biológiai szakmai feladatokat forgószínpad-szerűen variálva le tudtuk foglalni az összes gyereket az óriási ebédlőben.
A 8. évfolyam bugaci terepgyakorlatának részletes programja: (kísérnek: Hetzl Andrea, Dunayné Limbek Andrea,Nagy Gabriella, Sík Margó, Paszicsnyek János, Kovács Balázs)
1. nap: 14.30: indulás busszal az iskola elől
16.30-18.30-ig látogatás a viperafarmon
este: kipakolás, szobabeosztás, vipera totó kitöltése magyarul, majd viperával kapcsolatos
feladatok angol és német nyelven
éjjel: éjszakai túra
24 órakor takarodó
2. nap: 6.30-kor ébresztő
6.30-7.00 növények begyűjtése a növényismereti gyakorlathoz
9.00-11.00 növényismeret magyar nyelven 2 csapat, angol nyelven 1 csapat, német nyelven
1 csapat, forgószínpad-szerűen váltva egymást
ebédcsomagok kiosztása
11.30: indulás Kecskemétre: az egyik csoport a Természet Házában előadást nézett meg a Kiskunsági Nemzeti Park értékeiről, majd az interaktív kiállítást tekintette meg
ezalatt a másik csoport sétált a városban, megtekintette a város híresebb épületeit pl.. Cifra
Palota, majd cseréltek
17.00: visszaérkezés Soltvadkertre, majd 1 óra szabadfoglalkozás
18.00-19.00 vacsora
19.00: a 4 csapatnak ki kellett találnia egy öt perces jelenetet, melyekben meghatároztuk az alábbiakat: egy bizonyos idegen nyelvű mondatnak szerepelnie kellett a jelenetben (pl.:Run forest, run!) a helyszínt is megadtuk, (pl: Normafa, Kunpeszér, Helvécia, Bócsa) és a stílust is (pl.: magyar népmese, anime, Gyűrűk ura, Helyszínelők). A csapatokat a tanárok és gyerekek szavazatai alapján értékeltük, jutalmaztuk.
Ezután társasjáték-játszóházzá alakítottuk az ebédlőt, ahol kb. 10 különböző játékból választhattak a gyerekek. A végén beindítottuk a disco-t is, eziránt kicsi volt az érdeklődés, többen a gumicsizmás-foci-a-pocsolyában sportot választották, míg végül elérkezett a takarodó ideje (23 óra), ekkor nagy nehezen a zuhany alá, száraz ruhába majd az ágyba parancsoltuk őket.
3. nap.: 7.15: ébresztő
8.00-8.30 reggeli
9.00.11.00: az előre kiadott kiselőadásokat tartották meg a tanulók csapatonként, majd madarakkal foglalkozó feladatlapokat oldottak meg angol és német nyelven.
11.00-12.00: összepakolás, szobák takarítása, ágyneműk raktárba hordása, buszba bepakolás, indulás Jakabszállásra, a lángos-ebéd elfogyasztására
12.30-13.30: ebédelés
15.30: megérkezés az iskolához
A 7. évfolyam bugaci terepgyakorlatának részletes programja: (kísérnek: Hetzl Andrea, Dunayné Limbek Andrea, Cserven Irén, Czakó Bence)
A 7. évfolyam terepgyakorlata idején nagyon jó volt az időnk, így tényleg eljutottunk Bugacra, tudtunk terepi programot szervezni.
Az 1. napon odafelé megnéztük a kunpeszéri viperavédelmi központot és meghallgattuk Péchy Tamás előadását. A szálláshely elfoglalása és vacsora után csoportokra osztottuk a társaságot, majd éjszakai túrára mentünk.
A 2. napon terveink szerint 4 csoportban forgószínpad-szerűen a gyerekek két programon vettek volna részt, egy növényismereti sétán a homokpusztán, illetve egy méhészeti bemutatón. Sajnos a méhész az utolsó pillanatban lemondta a programot, így gyorsan változtatni kellett. Végül a növényismereti sétán mindenki részt vehetett, a társaság egyik fele egy kiállítást nézhetett meg az Alföld fásításáról, a másik fele pedig egy tanösvényt járhatott végig. Délben megnéztük a lovasbemutatót, majd két csoportban megnéztük a Pásztormúzeumot. Este a szálláshelyre visszatérve beragasztottuk a begyűjtött és megismert növényeket a füzetbe és csoportokban előadták a gyerekek a még otthon elkészített kiselőadásaikat.
A 3. napon délelőtt csoportokban, forgószínpad-szerűen összefoglaló játékokat játszottunk a gyerekekkel, illetve Czakó Bence métázott velük.
Összességében jól sikerült és eredményes volt a terepgyakorlat, hazatérve a diákok többnyire jó eredménnyel zárták a tanultakból írt beszámolót.
c) Balaton-felvidéki terepgyakorlat – Török Csaba beszámolója
10. évfolyam (kísérnek: Török Csaba, Ugron Ábel, Soha József, Vitáris Balázs)
Másodjára mentünk erre a helyszínre, lassan-lassan kinőve az új helyszín gyerekbetegségeit, ésszerűsítve a terep adta lehetőségek időbeosztását (az egyik programunkat így is elmosta az eső). A kihívást többek között az jelentette, hogy egyszerre vittük a teljes évfolyamot (mindkét osztályt) amelynek fő oka a szűkös pénzügyi keret volt. A kihívást elsősorban a két osztály egymással szembeni ellenségeskedése jelentette…Szép feladat volt megoldani a 3 napos békés összezártságukat. Végül is ilyen szempontból egyféle sikertörténetről is beszélhetünk (ebben nagy szerepe volt a kísérőtanároknak: az évfolyamfelelős Soha József játékos eszközei, és Vitáris Balázs közvetlenségének is). Biztos vagyok benne, hogy amint átkerül a 9. évfolyamra, ez a terepgyakorlat még hatékonyabb lesz – mivel a terepgyakorlat tematikáját a 9. tananyag fedi le.
2. Rendhagyó biológia órák:
a) 2014. március 11-én a 8.a osztályban rendhagyó biológia órát tartott Morandini Pál, a Magyar Madártani Egyesület munkatársa, megvizsgáltuk a költőodúkat, az egyikben 10 széncinege tojást találtunk. Kitakarítottuk az odúkból a tavalyi maradékot, megismertük, hogy miből rakja a fészkét a széncinege, szó esett különböző városi madarakról is, pl. a vörös vércséről.
b) 2014. április 28-án, a 9. évfolyamon egy-egy rendhagyó biológia órát tartott Lenkei Péter, a levegő munkacsoport egyik munkatársa a levegőszennyezésről és egészségügyi hatásairól.
3. Az idén is folytatódott a „madárdalos szerdák” hagyománya. Ebben a tanévben a következő madarakat hallhattuk szerdánként csengőszóként:
szeptember: füsti fecske
október: kék vércse
november: vetési varjú
december: citromsármány
január: túzok (2014-ben az év madara)
február: ökörszem
március: vörösbegy
április: fehér gólya
május: házi rozsdafarkú
június: nádirigó
A madarakról szóló ismertető poszterek, leírások elkészítésében a 7. és a 8. évfolyam volt a legaktívabb.
4. Szelektív gyűjtés
Az idén bevezettük a papír folyamatos szelektív gyűjtését is, papírgyűjtő edényeket helyeztünk ki a PET palack gyűjtő és a vegyes hulladék gyűjtő edény mellé. A papírgyűjtő edények feliratozásában (festékszóró palackkal, sablonnal) Schuszter Blandina (11.b) volt segítségemre. Ő gondoskodik a papírgyűjtő edények ürítéséről, gyakran bevonja a munkába osztálytársait is.
A PET palackok gyűjtése továbbra is folyik, a folyosói gyűjtőedények ürítését, palacktaposást nem állandó csapattal, hanem mindig más gyerekekkel végzem, így mindenki részesedik a környezetvédelmi munka dicsőségéből. A jövő évre célul tűztem ki, hogy kollegáimat is jobban bevonom a szelektív gyűjtés folyamatába legalább azon a szinten, hogy a heteseket ne mulasszák el figyelmeztetni, ha az osztálytermi gyűjtőedényekből már kilátszanak a palackok.
5. Madárbarát kert
Télen az alsós osztályok közreműködésével folyik a madáretetés.
A költőodúk takarítását a Magyar Madártani Egyesület munkatársával, Morandini Pállal végeztük.
6. Fővárosi Szelektív Fesztiválon való részvétel iskolai szinten
2013 december 2. és 6. között zajlott a fesztivál, ezalatt iskolánkban a következő programokban vettek részt a gyerekek:
- Az Öko-Pack közreműködésével „Hulladékból termék kiállítás”-t rendeztek be az aulában, melyet egész héten látogattak a gyerekek mind a 12 évfolyamból, előre meghatározott beosztás szerint. A kiállítás látogatása mindannyiszor aktív tárlatvezetéssel történt, sok érdekes dolgot tudattunk meg, pl.: mi lesz az összegyűjtött PET palackokból, üvegpalackokból, papírból, alumínium dobozokból, autógumiból és még azt is, hogy a tervek szerint 2015 végére minden háztartás új szelektív hulladékgyűjtő edényzetet kap.
- Alternatív osztályfőnöki órák az 1-4 évfolyamon az újrapapír gyártásról, interaktív óra az Italoskarton Szövetség közreműködésével
- Kézműves foglalkozások az újrahasznosítás jegyében a HUMUSZ szövetség segítségével az 1-6 évfolyamon
- Hulladék Olimpia 3-4 fős diákcsapatok részére az 1-6 évfolyamon: szelektív hulladékgyűjtés és re-tárgyak bemutatása, képzeletbeli bevásárlás a hulladéktermelés tükrében, óriás puzzle kirakása, óriás társasjáték